Perbezaan
antara sahih dan Hassan ialah perawi hasan adalah قليل الضبط (kurang ketepatan dan lemah
ingatan) sementara perawi sahih adalah كامل الضبط (sempurna ketepatan dan
ingatan).[1]
Contoh hadith Hassan :
حَدَّثَنَا يونس وأبو سلمة الخُزَاعي قالا: حَدَّثَنَا
لَيْث، عَنْ يَزِيدَ – يعنى ابن الهاد - ، عَنْ عَمْرو بْنِ شُعَيْبٍ ، عَنْ
أَبِيهِ ، عَنْ جَدِّه: أَنَّهُ سمع النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يقول: " أَلَا أُحَدِّثُكُمْ بِأَحَبِّكُمْ إِلَيَّ وَأَقْرَبِكُمْ مِنِّي
مَجْلِسًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ؟ " ثَلَاثَ مَرَّاتٍ يَقُولُهَا ، قَالَ :
قُلْنَا : بَلَى ، يَا رَسُولَ اللَّهِ ، قَالَ : فَقَالَ : " أَحْسَنُكُمْ
أَخْلَاقً [2] "
Takhrij: Imam Ahmad Ibn Ahmad Ibn Hanbal, Musnad Imam Ahmad, (2/217) jilid 6,
no. hadith 7035, h.461.
HUKUM HADITH HASAN
Hukum hadith hasan adalah seperti
hadith sahih, hadith hasan juga boleh digunakan sebagai hujah atau dalil. Walau
bagaimanapun, dari segi kekuatan ia tidak dapat menandingi hadith sahih. Fuqaha
menggunakan hadith-hadith hasan sebagai hujah dan beramal dengannya.[3]
Hukum Hadith Hasan Lidzatih
Hukumnya adalah sepertimana hadith sahih dalam bab aqidah, ibadah, muamalat dan sebagainya.
Hukum Hadith Hasan Lighairih
Hadith ini boleh diterima dan boleh berhujah dengannya dalam bab aqidah dan hukum hakam, ibadat dan muamalat serta akhlak dan adab.
No comments:
Post a Comment